Jak działa system GPS?
System GPS. Dziś ciężko wyobrazić sobie bez niego życie. System nawigacji satelitarnej ma naprawdę imponującą gamę zastosowań; pomaga pilotom, górnikom, astronautom, farmerom, wojsku, śledzi nasze przesyłki oraz spełnia inne funkcje w wielu sektorach przemysłu i życia codziennego. To także dzięki niemu możemy dojechać autem z punktu A do punktu B unikając przy tym korków. Jak działa i co sprawia, że jest tak dokładny?
Kosmiczne “latarnie morskie”
System nawigacji satelitarnej opiera się na sieci satelit znajdujących się na średniej orbicie okołoziemskiej. Myśląc o systemie GPS mamy na myśli sieć 31 satelit opracowaną i obsługiwaną w USA – Global Positioning System. Nie jest ona jednak jedyną siecią tego typu. Rosja na przykład, ma swój GLONASS. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego zaakceptowała zarówno system GPS jak i GLONASS jak rdzeń dla międzynarodowej cywilnej nawigacji satelitarnej (GNSS).
Atomowa dokładność
Podstawowa, konsumencka wersja systemu GPS oferuje dokładność na poziomie 7,8 metra przez 95% czasu działania w dowolnym miejscu na kuli ziemskiej. By to osiągnąć, każda z 31 satelit emituje sygnał do odbiorników (np. telefonów komórkowych) w celu ustalenia ich lokalizacji. Następuje to w wyniku pomiaru różnicy czasu od wysłania sygnału do jego otrzymania. Satelity systemu GPS wyposażone są w atomowe zegary będące w stanie mierzyć czas z nieprawdopodobną dokładnością (mylą się o 1 sekundę na 100 milionów lat).
Sygnatura czasowa wysyłana jest na bieżąco z satelit do odbiorników, tak by czas nadania sygnału był w każdej chwili możliwy do ustalenia. Poza aktualnym czasem do odbiorników trafiają również inne dane pozwalające dokładnie ustalić pozycję. Urządzenie odbiorcze musi brać pod uwagę także opóźnienia wynikające z przedzierania się transmisji przez jonosferę i troposferę. Informacje pochodzące z zaledwie trzech satelit pozwalają ustalić precyzyjną pozycję, jednak wymagana jest asysta zegara atomowego zsynchronizowanego z GPS. Obecność dodatkowego, czwartego satelity usuwa ten wymóg.
źrodło: faa.gov